Modeindustrin

Modeindustrin har verkligen kommit på något smart! I och med att man ständigt förnyar sig själv kan man alltid upprätthålla en viss aktualitet. Det är väl det som är själva grejen med modet. Men med så enkla medel lyckas man får pöbeln att köpa och köpa och köpa. Hur då? Vi våras kanske du köpte en går luvtröja. Jätteinne, jättesnygg. I höst håller grå luvtröjetrenden i sig. MEN! Luvtröjan från i våras var ganska lång, i höst är det kort och bred som gäller. Vad händer? Med största sannolikhet köper du en till grå luvtröja, fastän du egentligen har en funktionsduglig. Och på så vis kan modeindustrin fortsätta håva in pengar, genom att  göra små ändringar i gamla koncept. Som att en restaurang skulle hålla sig ständigt ny och fräsch, inte genom att byta meny en gång i halvåret utan bara genom att byta peppar mot piffi all vid tillagningen. När man sedan gått kryddhyllan runt ett varv kan man ändra helt och hållet. Detta sker då vart tionde år på sin höjd. Och då ändrar man till precis tvärtom vad det var innan. Så nu kan du slänga ALLA gråa luvtröjor för det är färglada stickade koftor som gäller.
Modeindustrin blir på så sätt lite som en trollkarls trolleritricks. Samma gamla spelkortsgrejer år ut och år in. Egentligen vet vi att det inte är magi, att de bara narrar oss. Men livet blir så mycket roligare om man bara tror lite grann.

Kommentarer
Postat av: Mongo

Vad smart du är.

2011-09-09 @ 02:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0